RSS

Far Cry 3 – aneb I v ráji vás sežere krokodýl

10 Dec

Jdu si takhle jednoho zimního večera po chodníku směr teplé bydlení a přemýšlím u toho, kde najdu roztomilého pejska žijícího v jungli, abych ho mohl spolu s bráškama podříznout a kůži použít na vyrobení lepšího toulce k mému luku. Naštěstí se bavím o hře Far Cry 3.

Screenshot0011

Můj první kamarád z rodné země

K tomuto třetímu pokračování mého oblíbeného prvního dílu (druhý jsem vynechal) jsem se dostal poté, co jsem jeden den relaxoval po náročném zápočtu z Termomechaniky. Který naštěstí vyšel. Hru jsem nainstaloval, spustil a . . . trvalo asi 5 minut, než jsem mohl hrát. Pravda představení příběhu je na velmi dobré, ne-li úžasné úrovni. Avšak velmi častoé cut-scény mi začaly jít krkem. A to po 15 minutách hraní.

Koukáme se na video z pařby asi 7 přátel, užívající si letní prázdniny, když v tu ránu se někdo zasměje a šíleným hlasem do nás začne mlít nějaké hovadiny o šílenostech a dalších. Zjistíme, že nás zajali jungl-piráti🙂 A ne ledajací. Psycho-jungl-piráti. Možná právě to je ten důvod, že neumějí absolutně střílet. Ale k tomu později. Příběhová nitka nás dovede ke svobodě, kde potkáváme sympatického černého indiána ve slušivém hávu, který nám začne říkat něco o cestě a osudu a radarových věžích. Náš primární úkol je tedy vysvobodit všechny naše (přeživší) kamarády a utéci z tohoto proklatého ostrova. K tomu nám dopomáhej bůh. (doslova)

Screenshot0002Zelená rostlina. Sníte ji, vidíte zvířata i přes skálu.

Ocitneme se tedy v naprosté změti zelené vegetace, kde je příhodné sbírat nějakou tu flóru a zabíjet faunu. Proč?
• Flóra nám alchymii dává. Postupem času (lvlup, lvlup, lvlup) máme na výběr do sebe píchnout různé esence z kytek, které nám dávají rychlejší pohyb, možnost sledovat zvířata i přes kopec, či být na 40 sekund žáruvzorný.
• Fauna nám dává… kůži. A kůže nám dává – odkládací místo pro zbraně, munici, granáty, molotovy, šípy, peněženky, prakticky takové „háčky“, na které dáváte vše, co najdete. A že je to ze začátku potřeba, protože mít jen jednu zbraň a k ní tak 3 zásobníky nábojů, to není nic pozitivního.
Toť k tématu „crafting“Screenshot0005

Jedno z mnoha pojízdných vozítek. Takřka takové GTA🙂 Čekám už jen na letadlo.

První věc, které jsem si všiml poté, co jsem spatřil nepřátele je: jsou to klony. Všichni se chovají stejně, vypadají stejně a jsou stejně idiotští. Nevidí vás, ani když stojíte vedle nich. Doslova. FarCry3 totiž představuje novou techniku – plížení a bodání zezadu, potajmu, seeecreeet, protože je to víc kůl a máte za to víc iXPéček. Ale protože nic takového ve FarCry1 neexistovalo (tam vás našli pomalu i tam, kde vy sami jste nevěděli, kde jste), tak zde hráčovi vytvořili příležitost tyto seeecreeet dovednosti používat. Nepřátelé vás prostě nevidí. A když už ano a začnou střílet, tak vás prostě netrefí. Zvolil jsem si nejtěžší obtížnost (Warrior) a i Duke Nukem 3D na Easy je o DOST těžší hra na přežití. AI v této hře prostě naráží. A to silně. Zvířata se kolikrát chovají chytřeji, než lidé. Pominu-li, že jsou nebývale agresivní. Naštěstí většinou po nepřátelích.

Screenshot0000Luk. Věrný přítel člověka. Tato jedinečná zbraň má využití od začátku do konce.

Zbraně. Máte k dispozici tak 3x větší arzenál, než je možné si koupit v Counter Strike. Super? Ani ne. V průběhu snad celé hry si vystačíte s Lukem (prioritní zbraň u mě), AK-47, nějakou M16 s laserovým zaměřovačem a sniperovkou / raketometem / granátometem. Víc k životu nepotřebujete. Ostatní zbraně ztrácí smysl. A to ještě nevíte, že se můžete ověsit 12 granáty a 12 Molotovy. A poté, co si 12 granátů překraftíte do 12 výbušných šípů, můžete si 12 granátů koupit znovu, takže máte 24 granátů. No není to bomba?. Terminátor by záviděl, už vidím, jak mu kape olej z oček.

Screenshot0007To vlevo dole bude během chvíle celé hořet. Nope, to auto ne🙂

Naprosto nejhorší věc však na této hře jsou drobné miniúkoly a hlavně cut-scény, které kazí onu super žhavou akci. Když už 3 minuty skáčete na rádiovou věž a dostanete se nahoru, tak vám cut-scéna ukáže místa, kde už jste pravděpodobně i byli. Pokud začíná nějakej úkol, cut-scéna vám to krásně pomalu přehraje. A pozor – není možné ji urychlit – či odkliknout. Takže pokud to hrajete podruhé, musíte si vše vyslechnout znovu. A věřte, že jsou na každém rohu
Co více, miniúkoly, většinou se skládající z „otevři dveře“, „pronásleduj cíl bez toho, aby na tebe přišli“, „projdi lokací bez toho, aby na tebe přišli“, „běž tam a tam“ nebo „opusť místnost“… proč? Probůh, proč mi to dává úkol „opusť místnost“, když tam stejně nemám v plánu zůstat. „Braň místo“ a bráníte ho před nálety vojáků. „jdi tam a tam“ (pod vlivem omamných látek) a po(s)tupně tam jdete. Bohužel je to ve snu, kde se pohybujete tak 1/8 rychlostí chůze, neboli to trvá 10 minut jen se dostat přes pitomej most. Herní dobu tohoto titulu bych tipoval na čistých 5 hodin + 10 hodin cut-scén a miniúkolů… Které jen zdržují a prodlužují.

Screenshot0003Čtvrť prostitutek a prostitutů. I když tak nevypadají.

Naprosto nejhorší nejhorší věc, hned před miniúkolama a cut-scénama, krom již zmíněné šílené umělé inteligence nepřátel, díky níž si připadám jak Neo z Matrixu (ne, neuhýbám, kulky se přede mnou zastaví, respektive na mě ani nemíří. Mám kolem sebe neviditelný ochranný prstenec!), na vás vyskakují každou chvíli různé tabulky a tipy a triky a doporučení a úkoly a hvězdičky, kolečka a další nesmysly, které jen zdržují od hrají. Protože každá z nich vás vybízí k tomu, abyste zmáčkli ESC a přečetli si, co je nového. Co jste to sebrali za kytku, jaké že to řídíte auto, či co znamená ta soška velkého ***, kterou jste právě sebrali ze země, protože na vás mumlala mumlulštinou.

Screenshot0008Podpalování marihuanového pole byl nevšední zážitek🙂

Co bych také dost pohanil je schopnost přežít. Za to by mohl hlavní hrdina dostat metál. Zdraví se mu regeneruje jen částečně (hurá!), ~Q~ si doplňujete zdraví medkitama, pokud vám však dojdou, nebojte se zmáčknout ~Q~ znovu. Nastane krátká animace, kde si člověk prostřílený kulkami narovná křupnutím malíček a všechny životy na MAX. Sbírat lékárničky je tedy prakticky bezvýznamné. Ale komu se to líbí, může si krom jejich nalezení a koupení i díky 1 zelené kytičce takovej medkit vyrobit. Pokud už umřete, nemáte za to žádný postih. Zkušenosti zůstanou, předměty v inventáři též, jen se objevíte na začátku mise a jdete to zkusit znovu. Co je horší, mini kolikrát nemůžete ani „opustit“ a pokud se vzdálíte od lokace mise dál, automaticky končí a vy se po *loading* objevíte uprostřed oné lokace, kde jste měl být. Svoboda hadr.

Screenshot0012Výhled z jedné z radiových věží. (A opět nápověda – blikající auto…)

Co bych tedy vyzdvihl kladného? Krajina, západy slunce, odraz v mém zaměřovači, rozmanitá fauna, málo naskriptovaných událostí, hezké zbraně, LUK (velmi oblíbená zbraň), nevnucující se skilly (i když nepřiřadíte ani jeden bod, stále hru můžete v klidu dohrát klidně na nejvyšší obtížnost). Grafika prostě vede. A to i na mém slaboučkém Ati Radeon HD 5700 se středníma detailama a 1680×1050 je radost pohledět při krásných konstantních 20fps🙂 Také se mi líbí různé detaily, za které bych zmínil třeba stav hlavního hrdiny poté, co vypálí marihuanové pole. Nejste moc schopni mířit, motáte se, na druhou stranu však házíte dobré hlášky a sprintujete jak nikdy předtím.
Také zde vede dobrý pocit z jen tak procházení se po krajině. Naposled mě tato činnost nejvíce bavila ve hře The Elder Scrolls: Skyrim.

Screenshot0009Nemáte lékárničku? Nevadí. Tady se hl. hrdina, všeznámý chirurg, uzdravuje sám a ještě efektivněji, než za pomocí léků.

Co více dodat. Závěrem bych řekl, že je tato hra určitě TOP mezi akčními hrami za posledních pár měsíců, možná i let. Je krásná, vyrovnaná, má mrtě možností, (hroznou hudbu), velmi kvalitně namluvené a hlavně naskriptované hlavní postavy (černoch indián, top-less indiánka), ale že bych hru hodnotil z nějakého většího časového horizontu, vyjde dost podprůměrně.
• Proti FarCry1: stupidní AI, zbytečně moc zbraní, nepřehlednost, nemusí být taktika, vždy dostatek munice, nuda příběh, cut scény, miniúkoly.
• Proti HalfLife2: snad vše zmíněné nahoře a další mraky věcí. To je jedna z nejlepších her tohoto žánru.
• Proti Borderlands2: skill tree prakticky nanic, schází ta úžasná akce, slabá obtížnost, nudné charaktery
• Proti DukeNukem3D: Gore, nadsazenost, zbraně, obtížnost
• Proti Blood: obtížnost, příběh, naprosto deptající pocit, že to prostě nemůžete ani na tu normal obtížnost dát…

Screenshot0004Všemožné nápovědy, co zrovna máte udělat. V Max Paynovi se daly aspoň vypnout. A vlastně… Všude se dají vypnout, jen zde ne. (Následuje cca 4 minutová Cut Scéna, která je doprovázena asi 6 minutovou minimisí, kdy se jen plížíte a . . . to je vše.)

Mmj recenzi jsem se rozhodl napsat poté, co jsem místo „continue“ dal „load save“, který byl asi o 3 hodiny dříve a hned se mi to „autosave“lo. Takže zraceny 3 hodiny hry a naprosto nulová touha to jet znovu a poté pokračovat dál. Odinstalovávám. Stejně mě čeká za týden zkouška z Terma🙂

Grafika: 90%
Příběh: 20%
Hudba: 20%